Przejdź do głównej treści strony

Granice

godzina:
30.09.2016 18:00 Kup bilet
miejsce: mała scena TPB
czas trwania: 2h
przerwa: nie
reżyseria
Bartek Frąckowiak
obsada
tekst: Julia Holewińska
choreografia, dramaturgia: Iza Szostak
scenografia, kostiumy: Anna Maria Karczmarska
muzyka: Krzysztof Kaliski, Łukasz Maciej Szymborski
światła: Michał Głaszczka
video: Hanna Maciąg
tekst listu dziadka: Iza Szostak
inspicjentka: Hanna Gruszczyńska

występują: Mirosław Guzowski, Marta Malikowska, Jan Sobolewski, Iza Szostak, Izabela Warykiewicz
teatr / producent
Teatr Polski Bydgoszcz
kraj
Polska

Koncepcja spektaklu oparta jest na „czteropoziomowym modelu kontroli dostępu”, który stosuje unijna agencja Frontex w działaniach służących ochronie granic Unii Europejskiej.

Opublikowany w jednej z wydanych przez nią broszur poglądowy obrazek, którego celem było możliwie  proste przedstawienie składających się na ten model działań, procedur, podmiotów, stał się inspiracją do stworzenia swoistej teatralnej gry planszowej, w której postacie takie jak Ciało Dziecka, Granica, Lex Frontex, Uciekinierka czy Artysta, podejmują wyzwania i realizują strategie ściśle powiązane z ochroną, przekraczaniem czy upłynnianiem granic, polityką migracyjną, a przede wszystkim  – ekonomią. Materiały  dokumentalne, teksty etnograficzne i socjologiczne, atlasy uchodźcze, rozmaite dyskursy związane z migracją, mobilnością, uchodźcami, terytorium, suwerennością, kontrolą i nadzorem oraz granicami, a także obrazy i fotografie stają się punktem wyjścia dla teatralnych i performatywnych gier, dzięki którym w nieoczywisty sposób problematyzowany jest najważniejszy obecnie temat debaty publicznej.

Bartek Frąckowiak: Temat uchodźczy, przekraczania granic, stał się tematem centralnym dla polskiej debaty publicznej, tematem wobec którego bardzo wiele osób poczuło się w obowiązku, żeby wobec tego tematu się określić. Dla mnie dużą inspiracją dla myślenia o tej problematyce i o tym spektaklu był Vassilis Tsianos, który zajmuje się socjologią granic Unii Europejskiej. Mówi o tym, że pojęcie Europy jako twierdzy, która tylko blokuje dostęp do swojego wnętrza jest fałszywe. Vassilis Tsianos mówi, że metafora jest błędna z tego względu, że granice tak naprawdę są przepuszczalne i porowate, kontrola graniczna, obozy i cały ten system służący zarządzaniu przepływami granicznymi został stworzony po to, żeby te przepływy ludzkie opóźniać, organizować, właściwie nimi zarządzać, ze względu na kapitał. Mamy bowiem do czynienia z taką masą ludzką, która jest tanią siłą roboczą. W związku z tym można zwyczajnie intensyfikować wyzysk takiej taniej siły roboczej. Vassilis Tsianos twierdzi, że cały system graniczny służy temu, żeby te przepływy odpowiednio opóźnić, żeby kapitał zdążył „załapać się” na określoną grupę ludzi, i rzeczywiście, w określonych momentach dochodzi do przepuszczania pewnych ilości uchodźców.

 

***
Jarosław Reszka w Expressie Bydgoskim chwali spektakl „Granice” w reżyserii Bartka Frąckowiaka, m.in. za tempo spektaklu, choreografię i kreacje aktorów. Podkreśla talent choreografki Izy Szostak „(…) wielki talent i nadzieja polskiego teatru”.

Paulina Rubczak dziennikarka TVP Bydgoszcz po obejrzeniu premiery tak skomentowała spektakl na Facebooku „jest znakomity, namiesza i będzie długo żył”.

Anita Nowak (wortal Teatr dla Was) zwraca uwagę na wyjątkowe, robiące wrażenie techniczne rozwiązania tworzące sferę wizualną i dźwiękową „Fantastyczne wrażenie wywołują np. tory stworzone laserem, światła pociągu czy ziarna rozsypane
w pewnym momencie przez Uciekinierkę, przywiezione z jej rodzinnego kraju”.