Przejdź do głównej treści strony

Ludzie

Małgorzata Sikorska-Miszczuk

przewodnicząca jury
dramatopisarka / scenarzystka

Ukończyła Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych oraz Gender Studies na Uniwersytecie Warszawskim. Jest absolwentką Studium Scenariuszowego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi. Spektakle na podstawie jej tekstów reżyserowali Paweł Łysak, Marcin
Liber, Jan Klata, Piotr Kruszczyński, Iwona Siekierzyńska, Natalia Korczakowska, Michał Zadara, Anna Trojanowska, Maria Spiss, Dorota Ignatjew, Nina Guehlstorff, Katharine Noon, Wawrzyniec Kostrzewski i inni. Prezentowane były w Polsce i za granicą. Teksty sztuk zostały przetłumaczone na angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, szwedzki, serbski, słoweński, chorwacki, czeski, słowacki, rosyjski,
rumuński, ukraiński, turecki. Otrzymała liczne nagrody: wyróżnienie za tekst sztuki Śmierć Człowieka-Wiewiórki podczas konkursu „ulrike” (TR Warszawa 2006) i w ramach XIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2007); za sztukę Walizka otrzymała Główną Nagrodę oraz Nagrodę Publiczności w Konkursie Metafory Rzeczywistości (2008 r.); Walizka otrzymała też Główną Nagrodę w kategorii „tekst sztuki teatralnej” w XV Konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej (2009) oraz nagrodę za najlepszy tekst dramatyczny na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie (2015). Sztuka Burmistrz znalazła się w finale Konkursu Dramaturgicznego R@port w Gdyni (2010) oraz
w finale międzynarodowego konkursu Stückemarkt w Berlinie (2011), sztuka Popiełuszko zdobyła Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną (2012). Prowadzi zajęcia ze studentami PWST w Krakowie oraz w ramach Laboratorium Projektowania Kultury SWPS w Warszawie.

Jacek Kopciński

członek jury
polski historyk literatury / dramatolog / krytyk teatralny / dr hab.

Od 2006 roku redaktor naczelny miesięcznika Teatr. Profesor Instytutu Badań Literackich PAN Uniwersytetu im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, gdzie kieruje Katedrą Badań
nad Teatrem i Filmem, w latach 2011–2016 współpracownik Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Współpracuje także z Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. W IBL PAN kieruje Ośrodkiem Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym. W latach 2005–2009 współpracował z TVP Kultura. W 2009 roku w 2 Programie TVP prowadził autorski program Kwartet Literacki. Od 2009 roku jest członkiem Kapituły Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. W Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie prowadzi cykl seminariów interdyscyplinarnych Dramat Polski. Reak-tywacja poświęcony polskiej dramaturgii powojennej i współczesnej. Raz w roku organizuje tam Maraton Słuchowisk Nasłuchiwanie. Publikuje m.in. w Teatrze, Dialogu oraz Tekstach drugich.

Seb Majewski

członek jury
reżyser / dramaturg / aktor / scenograf

Wykładowca Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Absolwent Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (filii Akademii Teatralnej w Warszawie). Przez kilka lat związany z Towarzystwem Wierszalin – Teatr, gdzie zadebiutował w 1997 r. jako reżyser sztuką Prawiek i inne czasy Olgi Tokarczuk. Założyciel wrocławskiej [:]sceny witkacego.wro, uznawanej za jedną
z najciekawszych niezależnych grup teatralnych. W roku 2006 zadebiutował w roli dramaturga przy spektaklu Transfer! Jana Klaty, z którym tworzył artystyczny tandem. Jako dramaturg Majewski współpracuje min. z Krzysztofem Garbaczewskim, Marcinem Liberem, Pawłem Łysakiem, Pawłem Świątkiem oraz Natalią Korczakowską i Agnieszką Olsten. W latach 2008–2012 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu umacniając jego pozycję jako jednej z najlepszych polskich scen. We wrześniu 2018 ponownie objął funkcję dyrektora artystycznego w tymże teatrze. Od stycznia 2013 roku był zastępcą dyrektora ds. artystycznych Narodowego Starego Teatru w Krakowie. W latach 2015–2017 pełnił funkcję dyrektora
artystycznego Teatr im. Jaracza w Łodzi. Zasiada w Radzie Muzeum Sztuki w Łodzi. Seb Majewski jest autorem tekstów oryginalnych oraz adaptacji, które wystawiane były m.in. w Teatrze Polskim we Wrocławiu, Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Teatrze Powszechnym w Warszawie, Polskim Radiu Kraków oraz w teatrach w Tbilisi (Marjanishvili Theatre), Dublinie, Wilnie (Lithuanian National Drama Theatre) i w Santa Monica CA (City Garage Theatre). Dramaty Majewskiego sygnowane pilgrim/majewski przetłumaczone zostały na język angielski i francuski.

Paweł Miśkiewicz

członek jury
aktor / reżyser

Absolwent aktorstwa i reżyserii na krakowskiej PWST oraz teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jako aktor występował przede wszystkim w Narodowym Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej w spektaklach Krystiana Lupy (m.in. Bracia Karamazow, Kalwerk, Lunatycy). Reżyserował w Krakowie (w Narodowym Starym Teatrze im. H. Mod-rzejewskiej: Niewina, Auto da fé, Przedtem/potem, Mewa; w Teatrze im. J. Słowackiego: Śniadanie u Tiffany’ego, Hedda Gabler, Ona, Powrót; w PWST: m.in. Czekając na Godota, Pułapka, Dobry człowiek Seczuanu), w Łodzi w Teatrze im. S. Jaracza, we Wrocławiu w Teatrze Polskim i w Teatrze Współczesnym im. E. Wiercińskiego. W 2000 roku objął stanowisko dyrektora artystycznego Teatru Polskiego we Wrocławiu, w tym samym roku otrzymał Paszport Polityki, a rok później – dwa Ludwiki za spektakl Rajski ogródek. Laureat nagrody im. Konrada Swinarskiego – przyznawanej przez redakcję miesięcznika Teatr – za sezon 2003/2004, za reżyserię przedstawienia Niewina Dei Loher w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. W latach 2008–2012 dyrektor artystycznego i naczelny Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy.

Łukasz Gajdzis

dyrektor festiwalu
aktor / reżyser / dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy / dr hab.

Absolwent PWSFTviT na Wydziale Aktorskim, PWST na Wydziale Reżyserii w Krakowie, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Conservatoire National Superieur d’Art Dramatique w Paryżu. Związany z Teatrem im. Fredry w Gnieźnie, gdzie pełnił funkcję kierownika artystycznego, a następnie zastępcy dyrektora. Wyreżyserował tam m.in. Patrona Marii Spiss, Zjednoczenie dwóch Korei Joël’a Pommerat’a i Szpaka Fryderyka na podstawie sztuki Rudolfa Herfurtner’a. Był asystentem Grzegorza Jarzyny w Opéra de Lyon, Gilberta Deflo w Opéra National de Paris, Bruno Ravellego w Grand Théâtre de Genev oraz Grażyny Kani i Pawła Łysaka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. W 2012 roku nagrodzony Grand Prix na XVI Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia za Klub kawalerów, który wyreżyserował w Bydgoszczy. Tam też podjął się realizacji Pchły Szachrajki wg Jana Brzechwy oraz programu rewiowego We are the champions. Piosenki sportowe. W czerwcu 2018 r. wyreżyserował spektakl Joëla Pommerata pt. Kopciuszek. Dyrektor Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy od 2017 r.

Joanna Ostrowska

opieka kuratorska i współpraca merytoryczna
autorka tekstów / tłumaczka / badaczka / dr hab.

Adiunkt w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu. Autorka kilkudziesięciu artykułów w języku angielskim, francuskim, hiszpańskim, czeskim i słoweńskim, esejów i tłumaczeń z języka angielskiego opublikowanych m.in. w New Theatre Quarterly, Pamiętniku Teatralnym, Kulturze Współczesnej. Współredaktorka trzech prac zbiorowych, współautorka Szkiców o teatrze alternatyw-nym, autorka The Living Theatre – od sztuki do polityki, Teatr może być w byle kącie. Wokół zagadnień miejsca i przestrzeni w teatrze, POZNAŃSKI spacerOFFnik TEATRALNY. Od 2013 współpracuje z por-talem teatralny.pl. W latach 2005–2012 była uczestniczką międzynarodowego programu badawczego European Festival Research Project, w latach 2006–2007 była członkinią zespołu przygotowującego raport Street Artist in Europe dla Parlamentu Europejskiego, w latach 2009–2011 brała udział w projekcie Theatre Architecture in Central and Eastern Europe. W 2010 prowadziła warsztaty Can theatre be a public space?, w latach 2011–2015 brała udział jako ekspertka-teoretyczka w kolejnych edycjach Street Arts Winter Academy organizowanej przez FIAR (Marsylia, Francja), University of Winchester (Wielka Brytania) i festiwal Ana Desetinca (Lubljana, Słowenia). W latach 2010–2014 współprowadząca Working Group Performance in Public Spaces w ramach International Federation of Theatre Research. Obecnie prowadzi badania nad performansami upamiętnienia.

Daria Sobik

opieka kuratorska i współpraca merytoryczna
dramaturg / teatrolog / kulturoznawca / edukator teatralny

Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od września 2017 pracuje jako dramaturg w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Edukatorka teatralna, realizatorka cyklów edukacyjnych, takich jak Teatroczytanie, czy Mikro-pokoje związanych z literaturą i teatrem. Redaktorka działu teatralnego w Portalu kato-wickim, recencentka teatralna współpracująca z m.in. taniecpolska.pl i ogólnopolskim czasopismem kulturalnym Reflektor. Rozświetlamy kulturę. Uczestniczka Szkoły Pisania Sztuk prowadzonej przez Artura Pałygę w Teatrze Śląskim. Reżyserka czytań performatywnych i twórczyni projektów promujących polską dramaturgię współczesną. Współtwórczyni działań performatywnych w ramach Street Art Festival Katowice. Była asystentką reżysera przy spektaklu Koń, kobieta i kanarek w reżyserii Remigiusza Brzyka. Pracowała nad dramaturgią spektakli: Komedia omyłek w reż. Jean Philippe Salério, Kopciuszek w reż. Łukasza Gajdzisa, Motyle w reż. Emilii Piech, Sprawa. Dzieje się dziś w reż. Martyny Majewskiej.

Tomasz Domagała

opieka kuratorska i współpraca merytoryczna
teatrolog / krytyk teatralny i filmowy / tłumacz musicali / scenarzysta / aktor / coach aktorski

Członek AICT i polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych, autor bloga z recenzjami teatralnymi i filmo-wymi: DOMAGAŁAsięKULTURY, od 2016 roku redaktor miesięcznika Stowarzyszenia Filmowców Polskich Magazyn Filmowy, członek rady programowej Teatru Dramatycznego im. Węgierki w Białymstoku (2012–2016) oraz ekspert m.st. Warszawy w dziedzinie teatru (2015). Gospodarz audycji Domagała się Teatru Polskiego Radia 24. W latach 1998–2013 pracował jako asystent reżysera m.in. z Krystianem Lupą, Andrijem Moguchym, Magdą Piekorz, Agnieszką Korytkowską-Mazur, czy Robertem Talarczykiem, dla którego przetłu-maczył na zamówienie Opery Śląskiej libretto musicalu My fair lady (premiera 2013). W 2013 roku asystował Danowi Jemmettowi przy spektaklu El cafe, zrealizowanym na deskach słynnego madryckiego Teatro de la Abadia. Prowadzi spotkania z twórcami oraz warsztaty dla młodych krytyków. Współpracuje zarówno z festiwalami międzynarodowymi (Boska Komedia, Dialog, Kontakt), jak i krajowymi (Opolskie Konfrontacje Teatralne Klasyka żywa, Festiwal Teatru Nowego w Rzeszowie, Kontrapunkt w Szczecinie).